ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 |
بیوگرافی :
علیرضا افتخاری مهیاری (زاده ۱۰ فروردین ۱۳۳۷، اصفهان)
از خوانندگان بنام موسیقی سنتی ایرانی است.
افتخاری طی چندین سال فعالیت در عرصه موسیقی سنتی ایرانی،
خوانندگی بیش از شصت آلبوم موسیقی
را بر عهده داشته است.
وی در سال ۱۳۸۹ موفق به اخذ نشان چهرههای ماندگار شد.
زندگینامه :
علیرضا افتخاری در سال ۱۳۳۷ در اصفهان دیده به جهان گشود.
در کودکی نزد طباطبایی نوازنده ویولن تعلیم دید.
از ۱۲ سالگی نزد استاد تاج اصفهانی
به یادگیری ردیفهای آوازی پرداخت.
پس از مدتی نیز همزمان به بهرهگیری از
محضر جلیل شهناز و حسن کسایی
در زمینه ردیفهای موسیقی سنتی مشغول شد.
در سال ۱۳۵۵ در آزمون باربد و در
محضر اساتیدی چون علی اکبر خان شهنازی،
داریوش صفوت، علی تجویدی و ...
موفق به کسب رتبه نخست گشت.
از سال ۱۳۶۰ پس از درگذشت استاد تاج اصفهانی
نزد دادبه به ادامه تعلیم موسیقی پرداخت.
در سال ۱۳۶۲، اولین آلبوم خود را به توصیه ی
فرامرز پایور با نام «آتش دل» و به یاد استاد فقیدش
تاج اصفهانی منتشر کرد. پس از آن، آثار او از
صدا و سیمای ایران به صورت مرتب پخش شده
و کنسرتهای مختلفی را در کشورهایی چون
ژاپن، آلمان، کانادا و انگلستان برگزار نموده است.
وی در طول چهار دهه فعالیت حرفهای خود،
تا کنون موفق به انتشار بیش از ۶۰ آلبوم موسیقی
در سبکهای سنتی، ارکسترال و تلفیقی با
همکاری اساتیدی چون: پرویز مشکاتیان، حسین علیزاده،
علی تجویدی، عباس خوشدل، محمدعلی کیانینژاد،
مهرداد پازوکی، محمد جلیل عندلیبی،
جواد لشکری، محمد موسوی، جلال ذوالفنون،
هابیل علیاف، حسن میرزاخانی، محمدجواد ضرابیان،
علی جعفریان، عبدالحسین برازنده، فضلالله توکل،
محمدرضا چراغعلی، فریدون شهبازیان،
کامبیز روشنروان و ... شدهاست.
از آلبومهای معروف او میتوان به مقام صبر، راز و نیاز،
سروسیمین، شور عشق، نیلوفرانه، یاد استاد،
سرمستان، افسانه، مستانه، امان از جدایی،
هنگامه و شب عاشقان اشاره نمود.
افتخارات :
نظزات اهالی موسیقی در مورد علیرضا افتخاری :
استاد عباس خوشدل (آهنگساز آلبوم نیلوفرانه):
ارکستر و خواننده به آهنگ زنده است.
این آهنگ است که میتواند خواننده را به اوج رساند
و برعکس به حضیض بکشاند. این را تجربه نشان داده.
کما اینکه آقای افتخاری خواننده بسیار خوش صدا و
صاحبنامی بود اما شنوندگان آقای افتخاری را
با نیلوفرانهها شناختند. به نظر من، آقای افتخاری
یکی از بهترین خوانندههایی است که بعد از انقلاب
ظهور کرده است. از نظر وسعت صدا و همچنین
رنگ صدا و جذابیت صدا و به خصوص اطلاعاتی که
در مورد اشعار قدما به خصوص حافظ دارد.
استاد محمد جلیل عندلیبی (آهنگساز آلبوم امان از جدایی):
علیرضا افتخاری بیشک یکی از بهترین
و با استعدادترین خوانندگان ماست. اما ایشان
در این دوره از کار هنری خود نیاز به پشتیبانی و
دلگرمی و تشویق دارند؛
چیزی که این روزها خیلی از ایشان دریغ میشود.
ابوالحسن مختاباد (روزنامهنگار و منتقد موسیقی):
روزی یکی از آهنگسازان نامی که با آقای افتخاری
کارهای فراوانی انتشار داده بود، گفت:
«جنس این صدا حیرتانگیز است. حتی اگر ترشی هم بخورد
میرود داخل استودیو میخواند، بدون اینکه حنجرهاش
خشی بردارد».
این سخن اغراق نبود، جنس صدای آقای افتخاری و
سبکی که او در آواز میخواند (آواز مکتب اصفهان)
از ظهور پدیدهای در آواز خبر میداد.
شخص خود من بیست سال قبل آوازی از
آقای افتخاری در مخالف سه گاه شنیدهام
(اجرایی خصوصی) روی شعر حافظ:
زاهد ظاهرپرست از حال ما آگاه نیست
در حق ما هر چه گوید، جای هیچ اکراه نیست
که از معدود آوازهای مخالف سه گاه
ماندگار در تاریخ موسیقی ایران است.
حاشیه ها :
علیرضا افتخاری تا قبل از سال ۸۰ یک خوانندهٔ
کم حاشیه محسوب میشد که کمتر
مصاحبه میکرد و به ندرت کنسرت برگزار میکرد.
اما از آخرین سالهای دههٔ ۷۰ به صورت مداوم
در برنامههای تلویزیونی مانند: کاروان، ضیافت و ...
(بااجرای سهیل محمودی، مجری و ترانه سرا) ظاهر میشد
که این کار باعث شروع انتقادات به وی شد.
چرا که عدهٔ بسیاری از اهالی موسیقی سنتی،
صداو سیما را تحریم کرده و حضور در آن را
مایهٔ کمشدن شأن اساتید موسیقی میدانستند.
علیرضا افتخاری درسال ۱۳۸۸ ناخواسته درگیر
اعتراضات مردمی به نتایج انتخابات و
حوادث سیاسی آن سال شد. معترضین عملکرد وی را
در مقابل محمود احمدینژاد نامتعارف میدانستند.
وی در جواب، عملکرد خودش را این گونه توجیه نمود
و گفت: هر که جای من بود همین گونه با
مسئولین سیاسی رفتار میکرد؛
و عملش ناخواسته و بدون قصد و غرض سیاسی بوده است.
این مسئله باعث شد که حتی دختر وی در
انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ به برخی از
هنرمندان هشدار بدهد که درگیر جریانهای
سیاسی نشوند. وی چند سال بعد،
در آغوش گرفتن احمدینژاد را یک اشتباه خواند
و خود را یک بازیخورده سیاسی تعبیر کرد که
اگر مجدد در چنین موقعیتی قرار بگیرد،
چنین اشتباهی را مجدد تکرار نخواهد کرد.
علیرضا افتخاری پس از ارائه چندین آلبوم با رنگ و بوی
موسیقی تلفیقی (پاپ-سنتی)، باانتقادات
اهالی موسیقی سنتی مواجه شد.
وی در برنامهٔ تلویزیونی شب شیشهای (و مطبوعات)
به این انتقادات این گونه پاسخ داد :
من تابه حال دهها ابوعطا خواندهام، دههاافشاری و
چندین سه گاه و همه مانند هم بوده است.
من حق دارم به عنوان یک خواننده تجربیات جدید
داشته باشم. برای من بعد از رضایت خدا و مردم،
بازگشت سرمایهٔ سرمایهگذاران مهم است.
وی در پاسخ به سؤال وانتقاد مجری که
چرا این قدر پیاپی آلبوم منتشر میکنید گفت:
من اهل خوشنشینی نیستم که سالی
یک آلبوم بدهم. من با آهنگسازان جوان کار میکنم و
بدین صورت به فعالیت هنریم به صورت فعال
ادامه میدهم و به پرورش آهنگسازان جوان کمک میکنم.
علیرضا افتخاری در تیرماه ۱۳۹۲ با انتشار نامهای
خطاب به محمد رضا شجریان از او
درخواست آشتی مجدد کرد.
این نامه که با تیتر «بیا همایون هم باشیم» منتشر شد،
نشان میداد که روابط این دو خواننده
موسیقی ایران به سردی گراییده است.
آثار :