ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 |
بیوگرافی :
شهرام ناظری (زادهٔ ۲۹ بهمن ۱۳۲۸ در کرمانشاه) خواننده،
موسیقیدان، آهنگساز و از برجستهترین هنرمندان
موسیقی اصیل ایرانی و استاد موسیقی مقام ایرانی است.
ناظری به «شوالیه» معروف است.
شهرام ناظری در بیشتر آثار خود از شعرهای مولانا بهره بردهاست
و طی ۳۰۰ سال فعالیتِ هنری،
توانسته سبک جدیدی از موسیقی را که آمیخته به
ادبیات حماسی و عرفانی ایران است بهوجود آورَد.
ناظری، علاوه بر بهرهگیری از شعرهای مولوی در زمینهٔ
استفاده و استوارسازی شعر معاصر پارسی بر روی
موسیقی سنتی ایرانی نیز پیشرو بودهاست.
علاوه بر اینها شهرام ناظری از اولین کسانیست
که با استفاده از موسیقی مقامی، اشعار شاهنامهٔ فردوسی
را اجرا کردهاست.
وی تاکنون بیش از ۴۰۰ آلبوم موسیقی منتشر کردهاست.
از معروفترین تصنیفهای شهرام ناظری میتوان به
تصنیفهای «اندک اندک» با شعر مولانا،
«آتشی در نیستان» با شعر مجذوب علیشاه،
«کاروان شهید» با آهنگ محمدرضا لطفی و «شیدا شدم»
با شعر خودش اشاره کرد که غالباً از ساختههای خود او هستند.
تصنیف «شیدا شدم» یک بار با سازهای غربی در
کنسرت شهرام ناظری و لوریس چکناوریان
و یک بار با سازهای ملی در آلبوم مولویه اجرا شدهاست.
همچنین، آثاری که ناظری به زبان مادریاش، زبان کردی
نیز اجرا کرده، شهرت بسیار دارند.
از معروفترین آثار کردیِ ناظری میتوان به تصنیفهای
قدیمیِ «شیرین شیرین» و «واران وارانه» اشاره کرد
که او بازخوانی کردهاست.
ناظری دارای شهرت جهانی است.
در سال2007، از سوی دولت فرانسه
نشان لژیون دونور و در سال ۲۰۱۴
«نشان شوالیه ملی لیاقت» فرانسه به او اهدا شد.
نیویورک تایمز به او لقب «بلبل فارسی»
داده است و کریستین ساینس مانیتور
او را «لوچانو پاواروتیِ ایران» نامید.
آغاز فعالیت حرفه ای :
ناظری همواره در پی بهره بردن از مکاتب و
استادان مختلف بودهاست. وی در سال ۱۳۴۵
برای بهرهگیری از محضر استادانی چون عبدالله دوامی،
نورعلی خان برومند، عبدالعلی وزیری، محمود کریمی
و محمدرضا شجریان عازم تهران شد و ضمن بهرهگیری از
محضر این اساتید، سهتار را نیز نزد استادان احمد عبادی،
جلال ذوالفنون و محمود هاشمی فرا گرفت.
شهرام ناظری به مدت یک سال نیز در تبریز با
نوازندگان و موسیقیدانان آن دیار مانند
غلامحسین بیگجهخانی و محمود فرنام قیطانچیان
که خود از شاگردان اقبال آذر بودند
در زمینه موسیقی ایرانی کار کرد.
درسال ۱۳۵۴ بنا به پیشنهاد نورعلیخان برومند
به استخدام رادیو تلویزیون ایران درآمد
و اولین برنامهٔ خود را با گروه شیدا به سرپرستی
محمدرضا لطفی با مثنوی مولوی و ترانهای از شیخ بهایی اجرا کرد
پس از آن با گروهعارف به سرپرستی حسین علیزاده و پرویز مشکاتیان
کار خود را ادامه داد. ناظری درسال ۱۳۵۵ در نخستین آزمون
موسیقی سنتی ایران با نام باربد شرکت کرد و
توانست مقام نخست را در رشتهٔ آواز در این آزمون به دست آورد.
در سال ۱۳۵۶ همراه با گروه سماعی به سرپرستی
اصغر بهاری و حسن ناهید برای اجرای کنسرت در
جشنوارهٔ توس انتخاب شد.
سبک آواز خوانی :
ناظری خوانندهای است که در آثارش روحیه تکرار ناپذیری دارد
و همواره تلاش نمودهاست که نگرش و تجربهای جدید را
در آواز و موسیقی بوجود آورد.
وی تحریرهای ریتمیک و خاصی را از سالهای پایانی
دهه هفتاد خورشیدی در آثارش استفاده نمود،
از جمله این آثار میتوان به آلبومهای ساز نو آواز نو،
سفر به دیگر سو، لولیان ومولویه (شور رومی) شاره کرد.
حدود سی سال پیش دکتر داریوش صفوت بنیانگذار مرکز
اشاعه و حفظ موسیقی سنتی، ارزش صدای ناظری را
در ویژگیهای حماسی آن تشخیص داد و چنین تشریح نمود که:
در صدای ناظری لنگرها، دندانهها و آکسنهای خاصی وجود دارد
که به آن حس حماسی بخشیدهاست.
این لحن حماسی قرنها پیش در آواز ایرانی وجود
داشته اما به دلیل مسائل تاریخی کمرنگ شده و
به تدریج از بین رفتهاست.
فعالیت اجتماعی :
از جمله کارهای شهرام ناظری که بسیار مورد تحسین
قرار گرفته است تخصیص همه درآمد یک سال فعالیتش
به آسیبدیدگان پیرانشهر، شین آباد، جزامیها
و بیماران بیبضاعت سرطانی میباشد که وی
با این کار مبلغی بالغ بر چندصد میلیون تومان
را برای امور خیریه قرار داد.
اجراهای بین المللی :
ناظری در سراسر جهان در سالنها و فستیوالهای
بزرگ برنامه و کنسرتهایی اجرا نموده است.
جشنواره موسیقی اکس-آن-پروانس،
جشنواره موسیقی آوینیون، تئاتر دلاویل پاریس،
جشنواره سامر توکیو، سالن تئاتر دالبی لس آنجلس،
رویال آلبرت هال، جشنواره دل پوپولو در ایتالیا،
جشنواره بیت الدین لبنان، ارکستر فیلارمونیک کلن آلمان،
مجمع انجمن آسیا، مؤسسه جهانی موسیقی بروکلین،
آکادمی موسیقی بام نیویورک، جشنواره اروپا رم،
جشنواره موسیقی سائو پائولو و جشنواره موسیقی فاس مراکش
و اجرا در شهرهای ونیز، بارسلون، مادرید، ژنو، بروکسل،
آمستردام، استکهلم، اسلو و کپنهاگ از جمله
بزرگترین اجراهای جهانی ناظری به شمار میرود.
آثار و آلبوم ها :